mandag 9. november 2009

VG-besøk!




Lene Christensen var på besøk i KK-timen i dag. Det var en kjempegod idé!

Det ble en ganske uhøytidelig prat - nærmest intervjusituasjon. Gjennom spørsmålene vi stilte fikk jeg mye ny innsikt i journalistyrket og hvordan hun personlig opplevde det.

Det var interessant å høre hvordan hun kom seg til VG, og at det faktisk ikke er så dødens viktig å ha en fot innenfor for å komme seg til topps (en periode i utlandet kan man ta seg tid til). Jeg fikk også bekreftet en del tanker jeg har rundt det å være journalist, både som freelancer og fastansatt. Fleksibilitet, mye hardt arbeid og høyt tempo er en del av jobben, noe som jeg også har fått erfart med jobb i lokalavis. Samtidig fikk jeg inntrykk av at det er mye frihet som ligger i det å jobbe som journalist i en tabloidavis, som for eksempel valg av saker, egne ideer, den reelle makten man faktisk har når man presenterer seg som journalist i VG og hvor mye man jobber.

Lene representerte også VG på en veldig god måte. Hun ga et nyansert bilde av hvordan de jobber/tenker blant annet på desken. Interessant å høre litt rundt bakgrunn for saker (vaksinen og nettsex-saken). Det er mange valg som må tas når man jobber med store saker, masse informasjonen, ulike vinklinger, folk med forskjellige meninger om hva som skal stå på trykk, menn i dress og sånn. Ikke alt er like heldig å ha bylinen sin på, men hva gjør vel det når man kan veie opp med skikkelige gode, viktige saker.

Å trekke inn eksterne forelesere tror jeg har stor verdi - spesielt i et fag som KK2. Jeg opplever gang på gang (også i media og KK3) at mye av det vi lærer plutselig blir satt inn i et større perspektiv. Det blir lettere å forstå omfanget av faget, og alle mulige måter det går an å anvende teorier, modeller, tenkemåter og begreper praktisk på. Med andre ord; det er et fag man virkelig kan bruke i vårt mediastyrte samfunn.

Bare synd vi ikke hadde mer tid...
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar